Het succes van Starbucks-koffie rust deels op de uitgekookte marketing en het
hippe gehalte van de Amerikaanse kofffieketen. Hoezeer dat telt, blijkt uit
een ontleding van de populaire Starbucks Frappuccino door het Amerikaanse personal
finance-blog Squawkfox.
In de VS kost een Frappuccino van 354ml 3,86 dollar inclusief belasting,
omgerekend 2,73 euro. In Amsterdam is deze Frappuccino nog iets duurder, te
weten 3,50 euro.
90 procent goedkoper
Squawkfox ging zelf aan de slag met het samenstellen van een
Frappuccino-kopie en kwam uit op een prijs voor de grondstoffen van bij
elkaar 0,32 dollar (0,23 euro). Ofwel: nog geen tiende van de winkelprijs.
Die verdisconteert uiteraard ook andere kosten, zoals lonen, huurkosten,
inventaris, marketing en een beetje winst.
De maakprijs van de Frappuccino is opgebouwd uit koffie (0,14 dollar), melk
(0,10 dollar), suiker (0,05 dollar) en xanthaangom (0,02 dollar). Dat
laatste is een verdikkingsmiddel dat wordt gebruikt om de koffiemix z’n
stevigheid te laten behouden.
Squawkxfox geeft hier
een uitgebreid recept voor een zelfgemaakte copycat van de Starbucks
Frappucino met, eerlijk is eerlijk: de koffiebonen die Starbucks zelf
verkoopt.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl